10 — 12.05.2015
Leandro Nerefuh is een menswetenschapper en beeldend kunstenaar uit São Paulo die werkt in de ruimte tussen academisch discours en artistieke creatie. In zijn onderzoek behandelt hij de postkoloniale identiteit van Brazilië. Het historische discours dat aan de basis ervan ligt, wordt vrij geïnterpreteerd en vertaald naar verschillende vormen en voor verschillende contexten (installaties, tentoonstellingen, workshops, performances, beeldend werk, agitprop). Op het Kunstenfestivaldesarts geeft Nerefuh een lezing annex performance over de mythe van Ameryka: het Amerikaanse continent als vrouwenlichaam, onderdrukt door het mannelijke Europa, en de opkomst van een nieuwe tijd van cultureel kannibalisme. Geestig en scherpzinnig onderneemt Nerefuh een evolutionaire zoektocht naar ‘de verloren stam’.
BIBLE BULL BULLIT:
Ci, mãe do mato en de technologieën van gender
De aarde draait aan een snelheid van 1670 km/uur op de lijn van de evenaar. Dit vermindert met de cosinus van de breedtegraad zodat op een breedtegraad van 45 graden, de cos (45) gelijk is aan 0,707 en de snelheid 0,707 x 1670, wat gelijk is aan 1180 km/uur. Ondanks deze snelheden, draaien de onderling verwisselende hiërarchieën van de moderniteit BIBLE BULL BULLIT op wielen. Maar toch. Men kan veilig stellen dat de artistieke praktijk van Leandro Nerefuh draait aan, tenminste, 1670 km/uur.
Vei, a Sol
Iracema (eerste economische index: Brazilië is de grootste exporteur van koffie, en consolideert zijn economie op basis van extern kapitaal). Iracema is de mythe van de inheemse vrouw die valt voor de blanke man en wordt ontdaan van haar inheemsheid. Het zij-Amerikaanse continent wordt gepenetreerd door de kruisvaarder, de technologische Man. Zie José de Alencar’s Iracema van 1865. Zie ook, Shakira La La La)
Erundina
Vôte vôte coandu!
Vôte vôte cuati!
Vôte vôte taiaçu!
Vôte vôte pacari!
Vôte vôte canguçu!
Êh!...
Norma Iracema (de nasleep van het staatsbeleid van het ‘verblanken’ van de bevolking in Brazilië als een teken van economische en sociale vooruitgang. Iracema was in feite blank en had blauwe ogen! Zie O Cruzeiro van 1951. Zie ook het postermeisje van Coca-Cola, Gaby Amarantos).
Umbelina Valéria (kunstenaar Flavio de Carvalho onthult de fictionalisering van Norma Iracema in een film uit 1958. De engelachtige inheemse vrouw Iracema/Umbelina werd gevangengenomen door de wilden (sic) en werd een godin. Zie Monika Lewinsky en cyberpesten).
ENTRE PROSPERO AND CALIBAN
T’AS PERDU TA RAISON
Iracema (tweede economische index. Iracema is nu een prostituee die haar lichaam aan goedkope tarieven op de onvoltooide Transamazônicasnelweg verkoopt. Brazilië leeft onder een militaire dictatuur en de inflatie bedraagt 41% per jaar. Zie Jorge Bodanzky en Orlando Senna’s film Iracema, Uma Transa Amazônica van 1976. Zie ook Britney Spears’ commerciële fenomeen Hit Me Baby One More Time op de leeftijd van 17).
Linda pastorinha
Que fazeis aqui?
Vim buscar meu gado,
-- Maninha,
Que eu aqui perdi
BIBLE BULL BULLIT
Gisele Bündchen (derde economische index Speculaties over de bijna blanke, nauwelijks Latijnse, zwaar geplastificeerde miljardair. Post – pre-zout Iracema. Zie Beyoncé, of de 21e eeuwse versie van Robocop geboren uit de jaren ‘80: een geprogrammeerde faux pas van een geëmancipeerde vrouw met het hart van een emotioneel gestoorde jonge soldaat, of een gebroken wapen dat het oorlogszuchtige kapitalistische systeem draaiende houdt. Na 26482745721 tweets en vind-ik-leuks, beweren we: Ze hebben het gemaakt!)
Meu boi bonito,
Boi alegria,
Dá um adeus
Pra toda família!
Ôh…é bumba,
Folga meu boi!
Ôh…é bumba,
Folga meu boi!
Ci, mãe do mato não queria brincar
Onderzoek & scenario
Libidiunga Cardoso
Presentatie
Leandro Nerefuh
Beelden, rekwisitieken & klank
Leandro Nerefuh
Presentatie
Kunstenfestivaldesarts, Beursschouwburg
Productie
Metropole Projetos (São Paulo)