20 — 24.05

Saodat Ismailova Tasjkent-Parijs

Arslanbob: The Healing Forest

performance / expanded cinema — premiere

Begijnenbosdal

Oezbeeks, Tadzjieks → FR, NL, EN | ⧖ 1h | €18 / €15 | Staand, boswandeling van ±30min | Beperkte capaciteit

Arslanbob: The Healing Forest voert ons mee naar het eeuwenoude walnotenbos van Kirgizië, het grootste ter wereld. Het bos is doordrongen van mythen en legendes en staat bekend om zijn hallucinatorische effecten, opgewekt door juglon en koolzuurgas dat de walnootbomen vrijgeven bij zonsondergang. Het gewonde leger van Alexander de Grote zou hier onverwacht redding hebben gevonden; het mystieke bos genas hen terwijl ze sliepen.

Twee performers leiden het publiek door het bos bij valavond en vertellen een verhaal dat culmineert in een cinematografische ervaring. Soundscapes, visuals en bewegingen dompelen de toeschouwers onder in de mysterieuze geschiedenis van het bos. Het werk onderzoekt de onderlinge verbondenheid tussen mensen, bomen, planten en geesten en staat stil bij vragen die Alexander zich misschien ook gesteld heeft: Wat ligt erachter? Meer land? Meer werelden om te veroveren?

Saodat Ismailova, beeldend kunstenares en filmmaakster geboren in Oezbekistan, voert een artistiek onderzoek rond het Arslanbob-bos en vermengt hier mythologie, geschiedenis en natuur tot een intense zintuiglijke ervaring. Ismailova’s videowerk over het bos, het eerste deel van haar onderzoek, wordt gepresenteerd bij argos als onderdeel van de expo Magical Realism georganiseerd door WIELS.

"Een gebaar naar de aanhoudende strijd tegen het persistente nalatenschap van kapitalisme en kolonialisme." - Shih-yu Hsu, 2025, canvas 

→ see also: Open-air cinema

Presentatie: Kunstenfestivaldesarts, WIELS
Concept: Saodat Ismailova | Uitgevoerd door: Mukhtor Asrorov, Durdona Tilavova | Componist: Ava Rasti | Geluidsopnames: Melia Roger | Kostuumontwerp: Babur Ismailov
In opdracht van en geproduceerd door: Kunstenfestivaldesarts
Met de steun van WIELS

Arslanbob: The Healing Forest bevat fragmenten van de films: The Women's Kingdom (Yusup Razykov, 2000, Uzbekistan), Meeting in Samara (Nazim Abbasov, 1989, Uzbekistan), I Remember You (Ali Khamraev, 1995, Uzbekistan), Angel in Fire (Yusup Razykov, 1992, Uzbekistan), Veld (Nazim Tolyakhodzhayev, 1987, Uzbekistan), Wolves (Sabir Nazrmukhammadov, 1988, Uzbekistan), Shock (Ilier Ishmukhammadov, 1989, Uzbekistan), Blessed Bukhara (1991, Tajikistan), The Savage (1988, Uzbekistan), Male Education (Usman Saparov, Yazgeldy Saidov, 1982, Turkmenistan), Tornado (Bako Sadikov, 1989, Tajikistan), The Secret Journey of the Emir (Farid Davletshin, 1996, Uzbekistan), Destan (Bul-Bul Mamedov, 1992, Turkmenistan), The Monster (Ali Aksar Fathulin, 1988, Uzbekistan), The Presence (Tolib Khamidov, 1995, Tajikistan), The Road (Darejan Omirbaev, 2001, Kazakhstan), Needle (Rashid Nugmanov, 1988, Kazakhstan), Midnight Blues (Rashid Malikov, 1991, Uzbekistan), Cardiogram (1995, Darejan Omirbaev), The Fish in Love (Abai Karpykov, 1989, Kazakhstan), Everything is Covered in Snow (Kamara Kamalova, 1995, Uzbekistan), Luna Papa (Bakhtiyar Khudainazarov, 1999, Tajikistan), Identification of Desires (Tolib Khamidov, 1991, Tajikistan), Ultygan. Sea… come back… (Edige Bolysbaev, 1989, Kazakhstan), Mankurt (Khojaykuli Narliyev, 1990, Turkmenistan), Kammi (Janik Faiziev, 1991, Uzbekistan), Beshkempir (Aghtan Arım Kubat, 1998, Kyrgyzstan)

website by lvh