22 — 26.05
Cherish Menzo Amsterdam
FRANK
dans — premiere
| ⧖ ±1h30 | €18 / €15 | Bevat stroboscoop lichteffecten en het gebruik van rook
‘We are in an alien world. Only awkward movement is possible.’ (Bayo Akomolafe) Met FRANK – kort voor Frankenstein – onderzoekt choreograaf Cherish Menzo de figuur van het monster. Voorbij een louter fysieke of visuele weergave, bestudeert ze het monsterlijke als een belichaming van overtuigingen en narratieven die ons beangstigen en doen gruwelen, maar ons ook fascineren.
Vervorming wordt als choreografisch leidmotief gebruikt om bewegingsmateriaal te genereren, en als middel om de dans te ontwrichten, de structuur los te gooien. Menzo onderzoekt hoe verval en geleidelijke aftakeling iemands bewegingen kunnen beïnvloeden. Samen met Omagbitse Omagbemi, Mulunesh en Malick Cissé – performers van verschillende generaties – creëert ze een ritualistische, apocalyptische en carnavaleske voorstelling. Geconstrueerde identiteiten worden in vraag gesteld, lichamen wijken zodanig af dat ze ondraaglijk worden en barsten.
De dansers vertolken hun plaats in de wereld met onsamenhangende, afgebroken bewegingen terwijl het decor rond hen instort. In een wankele, haperende wereld vol onwaarschijnlijke, gruwelijke en gewelddadige gebeurtenissen roept de voorstelling herinneringen op aan vroege horrorfilms en dat akelige gevoel, die flikkering in het donker.
"Menzo is een performer die durft, ze heeft lef, levert een kilheid en heeft belangrijke dingen te zeggen." - Lyndsey Winship, 2022, The Guardian
"Hoewel Menzo’s werken klaarblijkelijk politiek zijn, lijken ze politiek anders te benaderen dan in meer conventionele activistische performances. Door de ‘begrippen van tijd te op te rekken’ wil Menzo ‘nieuwe interpretaties’ van het zwarte lichaam teweegbrengen." - Jonas Rutgeerts, 2025, The Drama Review
22.05
23.05
24.05
- 18:00
- + aftertalk gemodereerd door Eric Cyuzuzo
- Uitverkocht — Schrijf je in voor de ticket alert
25.05
26.05
Presentatie: Kunstenfestivaldesarts, KVS
Concept en regie: Cherish Menzo | Creatie en performance: Malick Cissé, Mulunesh, Omagbitse Omagbemi | Geluidsontwerp: Maria Muehombo aka M I M I | Videodesign: Andrea Casetti | Geluids- en videotechniek: Arthur De Vuyst | Decorontwerp: Morgana Machado Marques | Lichtontwerp: Ryoya Fudetani | Dramaturgie: Johanne Affricot, Renée Copraij | Kostuumontwerp: Cherish Menzo | Tekst: Khadija El Kharraz Alami, Cherish Menzo | Artistiek advies: Khadija El Kharraz Alami, Nicole Geertruida | Technici op tournee: Pieter-Jan Buelens, Arthur De Vuyst, Ryoya Fudetani, Hadrien Jeangette | Grafisch ontwerp: Nick Mattan | Met dank aan: Mildred Caprino, Anne Goedhart, Rodney Frederik & Winti Formation “Krin Ati,” Daryll Geldrop, Ernie Wolf, Sandra Menzo, Shavelie Menzo, Madeleine Planeix-Crocker, Sarah Garnaud, Alice Bröker, Johanna Cool | Teksten: Cherish Menzo, Disembodied Narrator, geïnspireerd door en met fragmenten uit de introductietekst van The Host in Wes Andersons Astroid City en George Orwells, 1984; Fragmenten, aanpassingen en herinterpretaties van hoofdstuk 4 van Mary Shelley, The Modern Prometheus; Cherish Menzo, THE WITNESS, THE MONSTROUS; Chaka Demus and Pliers, Sister Nancy, Toots & the Maytals, Bam Bam | Inspiratie, referenties, bibliografie: Frantz Fanon, Black Skin, White Masks; Grada Kilomba, Plantation Memories, Episodes Of Everyday Racism; Julia Jristeva, Powers of Horror: An Essay on Abjection; Mary Shelley, Frankenstein; or, The Modern Prometheus; Christina Sharpe, Monstrous Intimacies; Saidiya Hartman, Venus in Two Acts; Susan Stryker, My Words to Victor Frankenstein above the Village of Chamounix Performing Transgender Rage; For the Wild: Dr Bayo Akomolafe on Coming alive to other senses /300 (podcast) ; AS TEMPERATURES RISE, EP 9. Bayo Akomolafe: Monsters, Fugitivity and Sitting in the Lostness of Things (podcast) ; Peter Hutchings, The Horror Film ; Wes Anderson, Asteroid City (The Host en General Gibson) ; Allan Lloyd Smith, This Thing of Darkness’ Racial Discourse in Mary Shelley’s Frankenstein | ‘Baka Gorong’ is een plek aan de achterkant van de vroegere plantages en voor de moerassen (wetlands) waar de tot slaaf gemaakten in Suriname heimelijk naartoe gingen om hun rituelen uit te voeren en te overwegen te vluchten ; ‘Jab Jab uit Grenada’: Het woord ‘Jab’ is afgeleid van het Franse woord ‘Diable’ dat ‘duivel’ betekent, dus een gemaskerde die Jab Jab speelt, speelt de duivel. Jab is een satirische weergave van het kwaad dat de blanke kolonisator de tot slaaf gemaakte mensen berokkend heeft
Productie: GRIP & Theater Utrecht (Dorothy Blokland, Dagmar Bokma, Anne Breure, Owen Cicilia, Kelly de Haan, Hanne Doms, Seline Gosling, Anneleen Hermans, Tom Hemmer, Myrthe Ligtenberg, Rudi Meulemans, Lize Meynaerts, Klaartje Oerlemans, Jennifer Piasecki, Florien Smits, Sylvie Svanberg, Ad van Mierlo, Vincent Wijlhuizen, Nele Verreyken) | In samenwerking met: Dance On Ensemble | Internationale spreiding: A propic - Line Rousseau, Marion Gauvent | Coproductie: Kunstenfestivaldesarts, Carreau du Temple, Productiehuis Theater Rotterdam, Julidans, PACT Zollverein, Montpellier Danse, Centre Chorégraphique National d’Orléans, Tanzquartier Wien, DDD - Festival Dias da Dança, Festival d’Automne à Paris, One Dance Festival, Perpodium
Met de steun van de Stichting Ammodo, de Vlaamse Overheid, de Tax Shelter van de Belgische Federale Overheid via Cronos Invest, BNG Bank Theaterprijs en de Cultuurfonds Talentprijs Charlotte Köhler, Culture Moves Europe | Met dank aan het Centre national de la danse, BRONKS, KWP Kunstenwerkplaats, Atelier de Paris




