31.05 — 03.06.2023

Anne Teresa De Keersmaeker, Meskerem Mees, Jean‑Marie Aerts, Carlos Garbin, / Rosas Brussel

EXIT ABOVE

naar de storm

dans — premiere

Théâtre National

Aankomst met rolstoel te bevestigen bij reservatie online of via het ticketbureauToegankelijk voor rolstoelgebruikers | ⧖ ±1h30 | €30 / €21

In deze nieuwe creatie keert Anne Teresa De Keersmaeker op haar stappen terug: naar de wortels van dans, de wortels van de popmuziek. “My walking is my dancing” is al sinds haar vroegste werk een van haar leidende principes: wandelen als primaire vorm van beweging, ons zo vertrouwd dat we er zelden bij stilstaan. Meskerem Mees, de jonge Belgische singer-songwriter met Ethiopische roots, tekent voor de muziek. Samen met Jean-Marie Aerts, geluidsarchitect van de legendarische Belgische rockformatie TC Matic rond Arno, componeert ze een reeks uitgeklede versies van ‘walking songs’. Choreografisch werkt De Keersmaeker zoals steeds van het organisch openplooien van eenvoudig bewegingsmateriaal naar ruimtelijke en fysieke complexiteit. Ze traceert de voetsporen van iconische wandelaars en verkent het politiek-subversieve potentieel van wandelen. Wandelen staat fundamenteel haaks op de hegemonie van functionaliteit en efficiëntie. Het is een inspanning die niets anders voortbrengt dan het verstrijken van de tijd en het doorkruisen van de ruimte. Bovenal stimuleert het gedachten en mijmeringen die aantonen hoe onze innerlijke wereld een landschap op zich is – een landschap dat vaak enkel te voet kan worden doorkruist.

read more

EXIT ABOVE naar de storm

Gesprek met Anne Teresa De Keersmaeker

In 2023 creëert u EXIT ABOVE, naar Shakespeare. Waarom vandaag nog Shakespeare?
Wat duidelijk blijkt uit de dans en het stuk zelf is de storm. Misschien zitten we nuin het oog van de cycloon. Misschien zijn wij de storm. Misschien nadert de spiraal van de geschiedenis zichzelf. Terwijl de mogelijkheid van een ramp opdoemt, duikt in stilte de mogelijkheid op van stijgen en zweven en in de spiraal zelf te blijven. Het wenkt ons. We dachten aan Shakespeare’s The Tempest omdat het de groeiende complexiteit weergeeft van onze relatie tot de natuur, tot de Europese koloniale geschiedenis, tot het instabiele lichaam en tot de huidige macht.          

Toch is het uitgangspunt van EXIT ABOVE niet The Tempest van William Shakespeare, hoewel het wel enige weerklank heeft. Het is ABBA, het is popmuziek. We wilden de wortels ervan en die van de blues in vraag stellen. Het vertrekpunt van de choreografie is – opnieuw – de observatie van het wandelen: “My walking is my dancing” en de Walkin’ Blues, de bluesstandaard die Son House in 1930 schreef en die door Robert Johnson populair werd gemaakt. Het idee hier is vooruit te lopen op de rouw, om iets dat nog niet verloren is maar er niet meer helemaal is, door het te vieren. Daar is niets morbide aan: integendeel, zo’n viering valt samen met de helende kracht van het individu en het collectief.       

In EXIT ABOVE ontstaat harmonie door de gefragmenteerde taal van Shakespeare, uit blues en beats, de stem van singer-songwriter Meskerem Mees begeleid door Carlos Garbin en de gelaagde tracks van muzikant en componist Jean-Marie Aerts. De choreografische schriftuur heeft een minder definitieve kant, zonder eindpunt.         
‘Harmonie’ komt van het Griekse armózô, wat ‘samenvoegen’ betekent. Het klopt dat EXIT ABOVE het resultaat is van het samengaan van verschillende elementen tot een geheel. Op dit moment wordt het verhaal nog steeds in vraag gesteld. Zo zijn Jean Marie Aerts en Meskerem Mees twee complementaire personages. De muziek van Jean-Marie Aerts is dansbaar, het creëert beweging. De muziek van Meskerem Mees is een soort poëtische wandeling. Hun contrapunt creëert een unieke en onvoorspelbare eigenheid: ze interfereren en vermengen zich met elkaar, kleuren, verlichten of verduisteren het stuk terwijl ze de muziek van countryblues-gitarist Carlos Garbin ontmoeten. Er zit geen boodschap in EXIT ABOVE, alleen vragen. De choreografie is hier zowel uiterst precies als levendig, individueel en collectief.       

Nog meer dan puur is de dans in EXIT ABOVE levend: ze is niet presterend, noch effectief en efficiënt. Ze onder-handelt. Ze is rijk aan interacties, verandert voortdurend van as en ritme. Is dit een manier om impliciet te stellen dat “de performance” niet langer de voornaamste waarde is van de dans of van de wereld? Dat het noodzakelijk is zich aan te passen aan de instabiliteit die de wereld zal kenmerken?         
Ik geloof sterk dat er een kracht is die men voelt in de nabijheid van het podium – een unieke plaats waar men tijd en ruimte deelt. Meer dan een vermogen, is het een kennis die ons voedt, die ons in staat stelt ondanks alles een bestaan op te bouwen. En de wereld waarin we leven, met zijn gevaarlijke karakter, bevestigt dit alleen maar voor mij. Als ik om me heen kijk zie ik een maatschappij waarin de vluchtige consumptie van sociale netwerken het enige fatale lot lijkt te zijn. Het podium is een groot gesprek tussen mensen die elkaar niet kennen, dat tijd en ruimte overstijgt. In die zin is het de belangrijkste plaats om de ander te ontmoeten.

Het uitgangspunt van de dans is het wandelen, het verwijst naar zowel het alledaagse als het metafysische, naar verticaliteit en horizontaliteit: de horizontale verplaatsing van onze verticaliteit, de ruggengraat, de basis, onze antenne tussen hemel en aarde. Ik hou van diagonalen. Ze materialiseren het fatale moment, vlak voor het omvallen in de leegte. Als je zo valt, sterf je. Maar als je horizontaal valt, vlieg je weg (Anne Teresa De Keersmaeker imiteert de gebaren met haar handen – red).       

Dans wordt hier gecombineerd met plezier om een drijvende kracht te vormen die de verbeelding vrijmaakt en mobiliseert, waardoor de lichamen van de danser·essen echte onderwerpen worden.  
Ja, absoluut! Het door Georges Bataille beschreven begrip ‘verbruik’ is zeer aanwezig in EXIT ABOVE. Het is dit soort geven en / of verbruiken van energie – reeds aanwezig in de bewegingen van Rosas danst Rosas (1983). Deze metafoor doet me denken aan de dionysische energie van de raveparty’s, de energie van de opstand, onmetelijk en grenzeloos, vlak voor de val in de afgrond.       

Ik werd ook getroffen door de manier waarop de danser·essen overgaan van het individu naar het collectief. Er zijn een soort ellipsen. Je denkt dat de danser·essen alleen zijn en plotseling vind je ze terug in de groep dankzij een nieuw bewustzijn van het lichaam. De metamorfose is constant.         
Ik denk dat ik nog te veel in het materiaal zit om die vraag te beantwoorden. In ieder geval kun je zeggen dat het individu dankzij en ondanks de groep bestaat.

  • Interview door Sylvia Botella
  • Gebaseerd op een van de repetities van EXIT ABOVE
  • April 2023
  • Sylvia Botella is dramaturge bij het Théâtre National Wallonie-Bruxelles. Ze is ook critica en docente in de masteropleiding Podiumkunsten – Live Performance aan de Université libre de Bruxelles en in de masteropleiding Dramatische Interpretatie aan het Institut des Arts de Diffusion – IAD in Louvain-la-Neuve.

Presentatie: Kunstenfestivaldesarts, Théâtre National Wallonie-Bruxelles, Kaaitheater, De Munt/La Monnaie
Choreografie: Anne Teresa De Keersmaeker | Gecreëerd met en gedanst door: Abigail Aleksander, Jean Pierre Buré, Lav Crnčević, José Paulo dos Santos, Rafa Galdino, Carlos Garbin, Nina Godderis, Solal Mariotte, Meskerem Mees, Mariana Miranda, Ariadna Navarrete Valverde, Cintia Sebők, Jacob Storer | Muziek: Meskerem Mees, Jean-Marie Aerts, Carlos Garbin | Muziek uitgevoerd door: Meskerem Mees, Carlos Garbin | Scenografie: Michel François | Licht: Max Adams | Kostuums: Aouatif Boulaich | Tekst en lyrics: Meskerem Mees, Wannes Gyselinck | Dramaturgie: Wannes Gyselinck | Repetitieleiding: Cynthia Loemij, Clinton Stringer | Assistente van de artistiek directeur: Martine Lange | Tourmanagers: Bert De Bock, Jolijn Talpe | Technisch directeur: Freek Boey | Assistent technisch directeur: Jonathan Maes | Technici: Jan Balfoort, Jonathan Maes, Quentin Maes, Thibault Rottiers | Geluid: Antoine Delagoutte, Alex Fostier | Coördinator kostuums ad interim: Emma Zune | Geassisteerd door: Els Van Buggenhout | Kleedsters: Els Van Buggenhout, Emma Zune | Naaisters: Chiara Mazzarolo, Martha Verleye
Productie: Rosas | Coproductie: Concertgebouw Brugge, De Munt/La Monnaie, Internationaal Theater Amsterdam, Le théâtre Garonne (Toulouse), GIE FONDOC OCCITANIE (Le Parvis Tarbes, Scène nationale ALBI Tarn, Le Cratère Alès, Scène nationale Grand Narbonne, Théâtre Garonne)
Met dank aan: Baptiste Alexandre, Naomie Bentein, Bert De Swert, Michel Dierickx, Steven Fillet, Nicolas Fiszman, Ann-Sofie Merlier, Miet Ongena, Tom Pauwels, Jean-Luc Plouvier, Olivier Thys, Alexandra Verschueren
Met steun van: Dance Reflections by Van Cleef & Arpels
Deze productie wordt gerealiseerd met de steun van de Tax Shelter van de Belgische Federale Overheid, in samenwerking met Casa Kafka Pictures - Belfius
Rosas wordt ondersteund door de Vlaamse Gemeenschap, de Vlaamse Gemeenschapscommissie (VGC) en door de stichting BNP Paribas

website by lvh