30.05 — 01.06.2024
De punkcultuur die halfweg de jaren ‘70 opkwam, wordt gekenmerkt door een bepaalde esthetiek en een sterk verlangen om de functionaliteit en productiviteit van de wereld onderuit te halen. In tegenstelling tot ‘hifi’-cultuur die lawaai ziet als een verstoring van het signaal dat men wil uitzenden, beschouwt ‘lofi’-cultuur deze ruis eerder als een toestand die kan worden bewoond en de wereld beschermt tegen een te grote leesbaarheid. Hoe kan een choreografie deze staat van ruis omarmen, vraagt de Griekse artieste Katerina Andreou zich af. In eerdere creaties viel haar unieke choreografische taal op die de harmonie van het lichaam en de danscanon volledig ondermijnt: de passen zijn onsamenhangend en wild, met een gesyncopeerde energie die de toeschouwer van zijn stuk brengt. Met deze eerste groepscreatie die op het festival in première gaat, demonstreert Andreou het chaotische verzet van punk en noise tegen een wereld die steeds transparanter en eenduidiger wil zijn. Samen met een groep virtuoze performers vangt ze de energie van punk, via oprechte en directe bewegingen met speelse en absurde elementen. De geregisseerde verwarring die hieruit ontstaat, wordt een territorium waarin we niet per se verdwalen maar net meer standvastigheid en veiligheid kunnen vinden. Bless this mess!
Please bless this mess
Bless This Mess begint met de laatste zin uit de compositie Le Vertigo van Pancrace Royer (18e eeuw). Het is één van de meest “metal-achtige” momenten in de geschiedenis van de klassieke muziek – of eerder van de barokmuziek – die al een redelijk opgedreven ritme heeft. We hebben het BPM opgedreven en de herhaling uitgebreid om het dwingender en bindender te maken. Het koppige karakter voelt goed aan, als een mogelijkheid om in te duiken en als een startpunt…
Vandaag beschouw ik verwarring als een waardevolle toestand voor creativiteit. Het uitschakelen van verwarring en alle gevoelens die ermee gepaard gaan, zoals angst, twijfel, kwaadheid en ontgoocheling voelt niet meer aan als permanent. Om er niet door verlamd te geraken, moest ik er iets nuttigs van maken: het werd voor mij een manier om het fysische waarin ik geïnteresseerd ben, te begrijpen. Synchronisatie, herhaling, spontaneïteit, de letterlijkheid van passen en gebaren zijn eigen aan onze dans en lijken op een diepe duik in een lichamelijkheid die aan de oppervlakte blijft. Op die manier dansen is te vergelijken met een door de mediastroom verzadigde geest, die geen tijd heeft om alles te verwerken. Onze dans is gebaseerd op een soort intensiteit en de constante ruis waarin we leven wordt het belangrijkste signaal dat we moeten uitzenden. Niets is echt belangrijk maar alles wordt noodzakelijk voor ons.
Een manier om aan deze verzadiging te ontsnappen, zijn relaties. Afstemmen en ontstemmen met anderen en met het geluid of met de afwezigheid ervan, wordt een losse partituur. De andere manier is om het woord ‘punk’ in gedachten te houden. Wanneer ik punk schrijf, refereer ik niet naar de esthetiek noch naar de punkbeweging als geschiedenis of context. Ik sta mezelf toe de term te gebruiken om een soort relatie met grenzen of zelfs met ernst te definiëren en ik hield me eraan, het werd mijn persoonlijke mantra tijdens het hele proces. Het inspireert me tot een soort vrijheid waar ik naar opkijk, altijd rekening houdend met de subjectieve aard van dit concept en deze ervaring. Op mijn kleine schaal wordt punk slechts een strategie om mijn eigen valstrikken te observeren en de grenzen die ik zelf heb opgebouwd tijdens het ontwikkelen van choreografieën een beetje open te rekken. Ik ondermijn mijn eigen striktheid om momenten van vrijheid te observeren, die uit een kunstmatige wereld voortkomen. Omdat ik geloof dat het onmogelijk is om te meten hoe punk iemand of iets kan zijn, het is gewoon een manier om onze besluitvorming te oriënteren in het proces.
Noise kan hypnotiserend zijn en punk kan hard genoeg gaan om ons wakker te houden. Zo proberen we hard te gaan in beweging, in stilte, in het geluid, in het ademen of zelfs in hoe we ons verkleden; we proberen om af en toe de megafoon te worden van een onstabiele en heel drukke innerlijke wereld. Wat belangrijk is niet wat er ‘gezegd’ wordt, maar het lichaam en de stem die nodig zijn om gehoord te worden.
Let alsjeblieft niet op het signaal. Let op de inspanningen die we leveren om te versterken wat er al is, het universum dat dit team opbouwde in het proces, de wederzijdse afhankelijkheid en het verlangen naar autonomie. Let ook op de relatie die dans kan creëren en de energie die gegenereerd kan worden wanneer wanhoop verandert in absurd plezier en pure vreugde van samen bewegen. Please bless this mess.
- Katerina Andreou, april 2024
Presentatie: Kunstenfestivaldesarts, KVS
Concept: Katerina Andreou | Performance: Katerina Andreou, Lily Brieu Nguyen, Baptiste Cazaux, Mélissa Guex | Geluidsontwerp: Katerina Andreou, Cristian Sotomayor | Lichtontwerp en scenografie: Yannick Fouassier | Extern advies: Costas Kekis | Technische leiding: Thomas Roulleau Gallais | Productie en tour: Elodie Perrin
Productie: BARK | Coproductie: Kunstenfestivaldesarts, CCN de Caen en Normandie als deel van hun programma 'Artiste associé', KLAP Maison pour la danse Marseille, Pavillon ADC Genève, Athens Epidaurus Festival, T2G Théâtre de Gennevilliers, Festival d’Automne à Paris, NEXT Arts Festival, Les SUBS – lieu vivant d’expériences artistiques Lyon, Maison de la Danse Lyon – Pôle européen de Création, CCN de Grenoble in het kader van Accueil Studio, CCNR - Centre chorégraphique national de Rillieux-la-Pape, ICI – CCN Montpellier Occitanie (directeur Christian Rizzo)
Residenties: Espace Pasolini, kunstencentrum BUDA
Met de steun van Direction des Affaires Culturelles Auvergne-Rhône-Alpes, Caisse des Dépôts, Dance Reflections by Van Cleef & Arpels
Bless This Mess werd deels ontwikkeld in april 2023 bij The Watermill Center – a laboratory for performance