03.05.2024
Een theaterparcours langs uiteenlopende werelden
Als we een nieuwe wereld konden creëren, wat voor wereld zou dat dan zijn? Deze overweging opent het festival en zal doorklinken in de weken die volgen. We presenteren een uiteenlopende selectie theatervoorstellingen waarin verschillende werelden en identiteiten belicht worden en nieuwe vormen van theater ontstaan.
Festivaleditie 2024 gaat van start met de nieuwe creatie van Back to Back Theatre, een gezelschap van spelers die zich identificeren als personen met een handicap of als neurodivers. Ze buigen zich over thema’s als inclusie en identiteit in een uit de hand gelopen teambuilding. Toshiki Okada is opnieuw te gast met een poëtische voorstelling waarin een ruimteschip de Japanse taal exporteert naar andere sterrenstelsels en onderweg een ingenieuze lofzang wordt op alle identiteiten die zich ‘tussenin’ de geijkte hokjes bevinden.
Wat betekent het om danser te zijn als dansen verboden is? In We Came to Dance vragen Ali Asghar Dashti & Nasim Ahmadpour zich af hoe het voelt om door een overheid gedwongen te worden iets op te geven waar je je hele leven aan hebt gewijd. Mohamed El Khatib schetst een portret van romantische liefde op leeftijd: hij geeft mensen tussen 75 en 102 jaar oud een podium om hun liefdesverhalen met ons te delen.
Zuleikha Chaudhari was genoodzaakt haar voorstelling The Muslim Vanishes voor deze editie van het festival te annuleren. We nodigen haar uit voor een talk op 14 mei om 19u in het Festivalcentrum om de politieke context die aan de basis ligt van de annulatie en de rol van theater vandaag de dag in India (en elders) te bespreken.